PDCA日記 / PDCA Diary

継続は創造だ! / Continuity is Creation!

PDCA日記 / Diary Vol. 339「競合他社のお客様の声を聴く」/ "Listen to customers' voices who are using competitor products"

English follows Japanese.

PDCA日記 Vol. 339「競合他社のお客様の声を聴く」】
 

私が以前所属していた金融業界では、金融専門のマーケティング調査を行う業者を通じて、他社がどのような金融商品を出しており、どのような層(年齢、職業、金融資産など)の顧客が購入しているかを分析して、対抗策を打ち出していました。

 

今回紹介する資料「サッカー脳で考える起業のルール」は、「ビジネスをゲームメークする49の方法」をサッカーの戦術を紹介しながら解説しており、「サポーターの声を聴く = 競合他社のお客様の声を聴く」部分の以下内容が印象的でした。

 

「多くのサポーターがひいきのチームに『キーパーを替えろ!』と叫んでいるとすれば、そのチームは過去に何度もキーパーのミスで負けているのだと推測されます。

 

それが判断ミスなのか、高さの不足によるものなのか。

 

さらに分析を進めていけば、相手キーパーは前に出るかどうかの判断が弱く、セットプレーに勝機を見い出すべし、という戦略が極めて自然な形で導き出されるかもしれません。

 

それはまさに、競合他社のお客様の声が与えてくれた恵みです。」(引用終わり)

 

それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!   

 

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サッカー脳で考える起業のルール: ビジネスをゲームメークする49の方法

サッカー脳で考える起業のルール: ビジネスをゲームメークする49の方法

 

 

<Mr. PDCAのボンジュール英語「競合他社の動向」=「competitor trends」>

 

今回のテーマである「競合他社の動向」を英語にすると「competitor trends」になりますが、アメリカの企業の場合はCMO(Chief Marketing Officer)が配下のチームで専門的に分析しているケースもあります。

 

過去のPDCA日記で「日本にCMOが少ない理由」を紹介しましたが、米系企業は経験豊富なCMOを置いており、日本拠点を攻略する上で日本企業は分析対象になっていると思われます。

 

競合他社の動向を探るということは「謙虚である(being humble)」ことの証しであり、「謙虚さ(humbleness, humility)」はビジネスにおいて重要な要素であると感じます :-)。

 

 

 
PDCA (plan-do-check-action) Diary Vol. 339 "Listen to customers' voices who are using competitor products"】

 

In the financial industry which I belonged previously, there are marketing research firms specializing in financial fields (bank, securities companies, etc.) and my former employer has been analyzing competitor trends and implementing countermeasures to maintain competitive advantage.

 

The material to be introduced today "The game of entrepreneurship thinking with the football brain (Japanese only)" explains "49 methods of making a business game" while introducing the tactics of football, and the following phrases were impressive.

 

"If many supporters are screaming 'Change the goal keeper!', it is assumed that team might have lost many times in the past due to the goal keeper's mistake.

 

It might have been a mistake or a lack of height.

 

If further analysis is conducted, the opposite goal keeper may have weakness in decision making whether or not to go forward.

 

That's exactly what the customers of our competitors gave us suggestions to compete with other companies in business." (Unquote)

 

Let's function PDCA today!   

 

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