PDCA日記 / PDCA Diary

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PDCA日記 / Diary Vol. 1,284「ステマと口コミ」/ "Stealth marketing & word of mouth"

English follows Japanese.

PDCA日記 Vol. 1,284ステマと口コミ」
 

私は家族が広告代理店を経営しており、色々なマーケティング戦略についても調査しています。

 

オンラインマーケティング全盛の時代ですが、未だに新聞の間に入れる広告が効果的だったりするそうです。

 

近所のスーパーや塾、ヨガ教室などの紙の広告は未だに日本中で行われており、ペーパーベースのマーケティングが力を維持していることを感じます。

 

今回紹介する資料「基礎からわかる 広告・マーケティングの法律」は、「マーケティング部門、広告部門、カスタマー対応部門必携」をキャッチフレーズにしており、「ステルスマーケティングと口コミサイト」部分の以下フレーズが印象的でした。

 

「日本には、ステルスマーケティングそのものを一般的に規制する法律はありません。

 

しかし、ステルスマーケティングは事業者が行う広告・宣伝にほかなりませんので、景品表示法上の『表示』に該当します。

 

口コミサイトの口コミ情報は、商品・サービスの提供を受ける人が書き込むもので、商品・サービスを提供する事業者が書き込むわけではありません。

 

したがって、原則として、景品表示法の『表示』には該当しません。

 

ただし、商品・サービスを提供する事業者が、顧客を誘引する手段として、以下の方法をとった場合には、それらの口コミ情報は景品表示法上の『表示』に該当します。

 

①口コミサイトに口コミ情報を自ら掲載した場合

②第三者に依頼して掲載させた場合」(引用終わり)

 

それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!   

 

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P.S. 過去のPDCA日記でも紹介しましたが、私は月に一度パーソナルトレーナーについてもらって筋トレをしています。

 

自分でも週二回事務でトレーニングをしていますが、パーソナルトレーナーについてもらうと負荷を上げやすく、やる気も続くものです。

 

「体を鍛えたい」と感じている場合、今回紹介した資料「筋肉を最速で太くする」が説明している「筋トレ日記をつける、短期・中期の目標をたてる、人に見てもらう」の3つを全てカバーできるパーソナルトレーナーについてもらうのが一つの解決方法になりますね😊。

 

< Mr. PDCAのボンジュール英語「口コミ」 = 「word of mouth

 

今回出てきた「口コミ」の英訳は、「word of mouth」になります。

 

ステマと口コミ」を英語で表現する場合、「Stealth marketing and word of mouth」とすればよいですね😊。

 

       

 

PDCA (plan-do-check-action) Diary Vol. 1,284  "Stealth marketing & word of mouth"

 

My family runs an advertising agency and I'm also researching various marketing strategies.

 

It's an era of online marketing, but it seems that advertisements placed between newspapers are still effective in Japan.

 

Paper advertisements at local supermarkets, cram schools, yoga classes, etc. are still being carried out all over Japan, and I feel that paper-based marketing is maintaining its strength.

 

The material introduced today “Advertising & Marketing laws that can be understood from the basics (Japanese only)” has a catchphrase “Must book for marketing department, advertising department, and customer service department”, and the following phrases were impressive in the part “Stealth marketing and word of mouth site”.

 

"In Japan, there are no laws that generally govern stealth marketing itself.

 

However, stealth marketing is nothing more than an advertisement/promotion carried out by a business operator, and therefore falls under the category of display under the Freebie Labeling Act.

 

The word of mouth information on the word of mouth site is written by the person who receives the product/service, not by the business operator who provides the product/service.

 

Therefore, as a general rule, it does not correspond to the display of the free gift labeling method.

 

However, if a business that provides products and services takes the following methods as a means of attracting customers, such word of mouth information corresponds to display under the Freebie Labeling Act.

 

1. When the word of mouth information is posted on the word of mouth site by providers

2. When providers request a third party to post it" (Unquote)

 

Let's function PDCA today!   

 

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