【PDCA日記 Vol. 1,928「詰められた時ほど接近戦」】
過去のブログで、「人間関係がよくないのは、コミュニケーション量が少ないだけ」であることを紹介しました。
私自身、現在の仕事でチャレンジに直面した時は、担当者に直接会いに行って、コミュニケーション量を増やすようにしています。
対面で話をすることで、「そういうことだったのですね」とミス・コミュニケーションの背景が明らかになって、状況改善につながる可能性が高まるからです。
私の場合、金融出身ということもあり、未知の業界であるITの世界で働いているため、分からない場合は素直に「分からないので教えてください」とお願いしています。
ポイントは専門用語が出てきた際、その場で「それはどういう意味でしょうか?」と聞くことでしょうね😊。
今回紹介する資料「コンサルが最初の3年間で学ぶコト」は、戦略コンサルタントが実際に使っている手法を余すことなく紹介しており、以下フレーズが印象的でした。
「怒られると、その人とは会いたくなくなるし、次に何かをレビューしてもらうとまた怒られると思い、自然とその人と距離を取る。
当然、気楽な相談もしなくなる。
これこそ負のサイクル。
なので、歯を食いしばって負のサイクルを止めるのです。
こんな言葉があるか分かりませんが、遠距離戦という安全地帯で勝負に行かず、接近戦=インファイトを仕掛けましょう。
これは人生も一緒です。」(引用終わり)
―――
コミュニケーションを増やす方法として、挨拶と雑談がありますね。
挨拶と雑談ができるということは、コミュニケーションが円滑であるという証拠です。
何気ない事ですが、きちんと挨拶をして雑談をすることはビジネスにおいて重要ということでしょうね。
それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!
PDCA日記が更新されたら通知が欲しいという方がいましたので、そのような場合は Twitter をご利用ください😊。https://twitter.com/MPdca
< Mr. PDCAのボンジュール英語「接近戦」 = 「close combat」>
今回出てきた「接近戦」の英訳は、「close combat」になります。
「詰められた時ほど接近戦」を英語で表現する場合、「Close combat when overwhelmed」とすればよいですね😊。
In a past posting, I introduced that "the only reason people have bad relationships is that they don't communicate well".
When I face a challenge in my current job, I try to increase the amount of communication by meeting directly with the person in charge.
This is because talking face-to-face can clarify the background of miscommunication, and increase the possibility that it will lead to improvement of the situation.
I am from a financial world and now working in the IT field, which is an unknown industry for me.
The point is, when you come across a technical term, you should ask, "What does that mean?"
The material introduced this time, "What Consultants Learn in the First 3 Years (Japanese only)," thoroughly explains the methods actually used by strategy consultants, and the following phrases were impressive.
"When someone gets angry, we don't want to see that person again.
Naturally, there will be no casual communication with him or her.
This is the negative cycle.
So, grit your teeth and stop the negative cycle.
I don't know if there is such a word, but let's not go to the safe zone of long-distance battles and set up close combat = infight.
This is the same with private life.” (Unquote)
―――
There are greetings and small talk as a way to increase communication.
Being able to greet and chat is proof that communication is smooth.
It's a casual thing, but it's important in business to say hello properly and have a chat.
Let's function PDCA today!
In case you would like to receive a notice at the time of PDCA Diary post, please utilize Twitter😊. https://twitter.com/MPdca