PDCA日記 / PDCA Diary

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PDCA日記 / Diary Vol. 1,229「毎年値上げする高級ブランドとVIPルーム」/ "Luxury brands raise prices every year and their VIP rooms"

English follows Japanese.

PDCA日記 Vol. 1,229「毎年値上げする高級ブランドとVIPルーム

 

私がフランスのビジネススクールで学生に戻っていた頃、一番苦手だった科目はマーケティングでした。

 

私は金融機関で働いていたこともあって、財務や会計関連の科目はある程度の点数が取れました。

 

一方、マーケティングは感性が求められることもあってか、苦戦したことを覚えています。

 

過去のPDCAでも紹介しましたが、マーケティングの授業で面白かったのが「Luxury Marketing」というクラスです。

 

マーケティングの授業では、LVMH(ルイ・ヴィトンの親会社)の国際部門責任者だった教授が、学術的なことだけではなく、業界内の人間にしか分からないことを色々と話してくれました。

 

「高級ブランドは、基本的に毎年価格を上げている。なぜだか分かるかい?価格が上がったからという理由で買わない顧客は、『お断り』ということさ。」(元LVMH幹部の教授コメント終わり)

 

ドラッカーは、「理想のマーケティングは営業を不要にすること」と述べています。

 

販売をしなくても、顧客が買いに来てくれる仕組みが「理想のマーケティング」とドラッカーは述べているわけですね😊。

 

高級ブランドの場合、「値札を見ずに買う顧客に定期的に来てもらうことに成功している」とマーケティングの教授は誇らしげに語っていました。

 

また、 高級ブランドは基本的にウェブ販売をしておらず、店舗販売にこだわっているところが多くなっています。

 

その理由として、「顧客は高級ブランドの店舗で購入しているところを、他の人に見てもらいたいから」とマーケティングの教授は述べていました(なるほど!)。

 

今回紹介する資料「売らずに売る技術 高級ブランドに学ぶ 安売りせずに売る秘密」は、「ブランドが売るのは『モノ』ではない 」をキャッチフレーズにしています。

 

本書は理想のマーケティングである「販売を不要にする方法」を、各社がどのように構築しようとしているかをケースで解説しており、以下のフレーズが印象的でした。

 

ブランディングの本当の意義は将来のファンを育てることにあります。

 

特に高級品はTシャツ1枚を売るのとは違いますから、『本物』のすごさを理解してくれる人がいないと行き詰まってしまいます。」(引用終わり)

 

それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!   

 

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P.S. パリのシャンゼリゼ通りや青山に行くと、高級ブランドの大型店を目にします。

 

高級ブランドの大型店の中には、VIP顧客しか入ることができない「特別な部屋」を用意しているところがあるそうです。

 

「年間ある金額以上、高級ブランドの商品を購入し続けると、ある日ストア・マネージャーがやってきて、『こちらにどうぞ』と通されるVIPルームがあるのさ」とマーケティングの教授が話していました。

 

私が「どれくらい使い続ければ、その部屋に入れるのでしょうか?」と質問したところ、元LVMH幹部の教授はニヤリと笑って以下のように回答しました。

 

「Mr. PDCA(私のことよ😊)、君がビジネスで成功して実際に試してみたらどうだい?そのために、君は仕事を止めて、パリに来ているんだろう。」

 

私がビジネススクールを卒業して10年以上が経過しましたが、高級ブランドの店舗に行ったことがありません(だって、プロジェクト管理の仕事が楽しいんだもん!)。

 

 < Mr. PDCAのボンジュール英語「感性」 = 「sense」>

 

今回出てきた「感性」の英訳は、「sense」になります。

 

「センス」は日本語にもなっていますので、「感性 = sense」と覚えれば忘れないですね😊。

 

 

 

PDCA (plan-do-check-action) Diary Vol. 1,229 "Luxury brands raise prices every year and their VIP rooms"
 

When I was a Business School student, the most difficult class was marketing.

 

As I worked at a financial institution, I was able to get good scores of finance and accounting related classes, but I struggled for marketing, because of the need for sense and intuition.

 

My favorite marketing class was "Luxury Marketing" and its professor had been responsible for the international department of LVMH (parent company of Louis Vuitton).

 

Since he had enough practical experiences in the marketing filed, I could learn various things from him and his following comments were interesting.

 

"Luxury brands are basically raising prices every year. Do you know why? Luxury brands don't need customers who do not buy products due to the price increase."

 

According to Peter F. Drucker, "Ideally, marketing should result in a customer who is ready to buy."

 

French professor at my Business School proudly spoke that "Luxury brands succeeded to create customers who periodically purchase products without looking at price tags."

 

Also, luxury brands basically do not sell products online, and you need to go to the fancy stores in the prime location of the city if you want to buy luxury brands.

 

As a reason for this, the professor stated that, "Customers want others to see themselves where they are purchasing products at luxury brand stores." (I see!)

 

The material to be introduced today "Learn from luxury brands to sell without marketing (Japanese only)" explains secrets of luxury brands that can sell products without marketing.

 

A catchphrase of this book is "Luxury brands are not selling things" and the below phrases were impressive.

 

"The real significance of branding is to nurture fans in the future. Luxury brands are not selling T-shirts, so if there is no one who understands the real value, they cannot continue business."

 

Let's function PDCA today!   

 

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P.S. When you go to the avenue de Champs Elysées in Paris or Aoyama area in Tokyo, you can see the flagship stores of luxury brands.

 

According to the professor, "There is a special room in these huge luxury brand stores and only VIP guests can enter this secret place."

 

He continued that "When you continue to purchase a certain amount of products of luxury brands for a while. One day, the store manager comes to you and he/she says 'Please follow me' and you can go to the VIP room."

 

I asked him that "How long will it take and how much should I keep purchasing luxury brand products to achieve that room?"

 

The professor smiled and answered as follows.

 

"Mr. PDCA (me😊), how about you try to be a VIP client by yourself by succeeding in business? That's why you came to Paris by stopping your work, isn't it?"

 

More than 10 years have passed since I graduated from Business School, but I have never been to luxury brand stores (Because, I love my job!).

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