PDCA日記 / PDCA Diary

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PDCA日記 / Diary Vol. 1,365「コンビニコーヒーが成功した理由」/ "Reasons why convenience store coffee succeeded"

English follows Japanese.

PDCA日記 Vol. 1,365コンビニコーヒーが成功した理由」】
 

私はコーヒーが好きで、家でもよくいれているのですが、外でコーヒーを買うときは、あるコンビニ・チェーンのコーヒーを買うようにしています☕。

 

コンビニによって、コーヒーの味は微妙に異なっており、苦みや風味の好みが自分にあっているところのコンビニ・チェーンを使っているわけです。

 

今回紹介する資料「感じる経済学」は、「コンビニでコーヒーが成功して、ドーナツがダメな理由」などを解説しており、以下のフレーズが印象的でした。

 

「マックがコーヒーの提供をスタートしたことをきっかけに、サークルKサンクス(現ファミリーマート)がコーヒー市場への本格的な参入を開始。

 

その後、ローソンやファミリーマートが加わり、2013年にはセブンが満を持してサービスを始めたことで市場が一気に拡大しました。

 

ところが、コンビニドーナツは思ったほどの成果を上げることができませんでした。

 

既存のドーナツ市場は、ミスタードーナツなど数社の寡占状態でしたらから、コンビニの参入によって市場は拡大したと解釈することはできますが、コーヒーほどのインパクトはなかったわけです。」(引用終わり)

 

それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!   

 

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P.S. 今回紹介する資料「感じる経済学」が唱えている通り、私はコンビニでコーヒーを買いますが、ドーナツを買ったことはありません。

 

そもそも、私はドーナツ自体を10年以上食べていない気がしますが、確かに一時期コンビニでドーナツが売られていたような記憶があります。

 

仮に、ドーナツを食べる場合、確かにコンビニではなく、ドーナツ専門店に行くような気がします🍩。

 

私がコーヒー専門店でコーヒーを買わない理由は、単純に「高すぎる」と思っているだけだったりしますけれどね :-)。

 

< Mr. PDCAのボンジュール英語「寡占」=「oligopoly」>

  

今回出てきた「寡占」の英訳は、「oligopoly」になります。

 

ちなみに、「独占」は、「monopoly」ですね :-)。

 

 

 

PDCA (plan-do-check-action) Diary Vol. 1,365 "Reasons why convenience store coffee succeeded"】

 

I like coffee and often make coffee at home☕.

 

When I buy coffee outside, I use one convenience store chain.

 

Depending on the convenience store, taste of coffee is slightly different, and I am using a specific convenience store chain where the taste of bitterness and flavor suit me.

 

The material to be introduced today “Economics to Feel (Japanese only)” explains the reasons why coffee was successful at convenience stores and donuts are not doing good and the following phrases were impressive.

 

“After McDonald began offering coffee in Japan, Circle K Sunkus (now Family Mart) started full-scale entry into the coffee market.

 

Later, Lawson and Family Mart joined, and in 2013, the market expanded rapidly as Seven Eleven went into the coffee business.

 

However, convenience store could not succeeded in donuts and they could not expand the market.

 

Although the existing donut market was in an oligopolistic state of several companies such as Mr. Donuts in Japan.

 

It could be interpreted that the donuts market expanded a little bit by the entry of convenience stores, but it did not have the same impact as coffee." (Unquote)

 

Let's function PDCA today!   

 

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