PDCA日記 / PDCA Diary

継続は創造だ! / Continuity is Creation!

PDCA日記 / Diary Vol. 1,497「ひどい上司は3タイプ」/ "3 types of terrible bosses"

English follows Japanese.

PDCA日記 Vol. 1,497「ひどい上司は3タイプ」】
 

PDCAカフェで出てくる話題として、「上司と上手くいかないから転職したい」ということがあります。

 

今の職場の上司を上手くいかない場合、転職先の上司と上手くいくとは限りません。

 

そのため、私は「自分自身が上司になる(自営を始める)」ことを勧めています。

 

自営を始める(自分自身が上司になる)メリットの一つとして、「上司の大変さが分かる」ということがあります。

 

自営業者の場合、当たり前ですが上司がいないため、報連相をする相手がおらず、すべてを自分で判断することになります。

 

これは良いように見えて、結構チャレンジングなことであり、報連相を通じて解決策を模索することが可能な会社員とは決定的に違う部分でもあります。

 

今回紹介する「バカ上司の取扱説明書」は、「ひどい上司との上手な付き合い方」を解説しており、「ひどい上司は3タイプに分類でき、それぞれに対して対応を変える必要がある」部分の以下フレーズが印象的でした。

 

「・イヤな上司:威張る、ゴマをするなど主に『性格』の問題を抱える上司

・ダメ上司:決断力がない、記憶力に乏しいというような業務遂行『能力』の問題を抱える上司

・バカ上司:責任を取らないなどという、仕事への『姿勢』の問題を抱える上司

 

結論を言うと、『イヤな上司』と『ダメな上司』は、工夫をしたりある程度の我慢をすればうまく乗り切ることが可能ですし、そうしていただきたいと思っています。

 

一方で『バカ上司』とはちょっとやそっとのことをした程度では、根本的な解決に至らないことも多いのです。」(引用終わり)

 

それでは、本日もPDCAを回して行きましょう!   

 

PDCA日記が更新されたら通知が欲しいという方がいましたので、そのような場合は Twitter をご利用ください :-)。https://twitter.com/MPdca

 

バカ上司の取扱説明書 (SB新書)

バカ上司の取扱説明書 (SB新書)

 

 

P.S. 本書は管理職の方にもお勧めの一冊で、「ひどい上司3タイプ」に自分が当てはまっていないかどうかを確認するという観点から、一読の価値があるでしょう。

 

また、報連相は部下から上司に行われるものと考える管理職の方が多いですが、上司から部下に対して報連相を行うことで、チーム全体のパフォーマンスを向上させることが可能であると私は考えています :-)。

 

< Mr. PDCAのボンジュール英語「根本的な」=「fundamental」>

  

今回出てきた「根本的な」の英訳は、「fundamental」になります。

 

「根本的な解決に至らない」を英語にする場合、「It does not lead to a fundamental solution」とすればよいですね :-)。

 

バカ上司の取扱説明書 (SB新書)

バカ上司の取扱説明書 (SB新書)

  • 作者:古川 裕倫
  • 発売日: 2018/09/06
  • メディア: 新書
 

 

 

PDCA (plan-do-check-action) Diary Vol. 1,497 "3 types of terrible bosses"】

 

One hot topic at the PDCA cafe is about participants' bosses and they often said that “I would like to change my job, because I don’t want to work with my boss any longer”.

 

If you are not working well with your current boss, you may not be able to work with your future boss.

 

That is why I recommend these people to become your boss (begin your own business).

 

One of the merits of starting self-employment is that you can understand how hard to be a boss :-).

 

In case of a self-employed person, there is no boss.

 

Therefore, you have no person to report, and everything will be judged by yourself.

 

This looks good and at the same time, it is quite challenging.

 

This is also a crucial difference from a corporate employee who can find a solution through reporting your boss.

 

The material to be introduced today "Instructions for terrible boss (Japanese only)" explains "How to get along well with a terrible boss" and the following phrases were impressive in the part "Terrible bosses can be classified into 3 types and it is necessary to change the response to each".

 

“・Uncomfortable bosses: Bosses who mainly have problems with personality, such as being intimidating or buttering up.

・Bad boss: Bosses who have problems of performing ability such as lack of determination and poor memory

・Stupid Boss: Bosses who have problems of "attitude" toward work, such as not taking responsibility.

 

In conclusion, you can handle “Uncomfortable bosses” and “Bad bosses” with some ingenuity and some patience.

 

On the other hand, “Stupid bosses” are difficult to handle and minor countermeasures do not lead to a fundamental solution.” (Unquote)

 

Let's function PDCA today!   

 

In case you would like to receive a notice at the time of PDCA Diary post, please utilize Twitter :-). https://twitter.com/MPdca 

プライバシーポリシー・お問い合わせ